Followers Tersayang

Cara saya merawat kulit berjerawat

Assalamualaikum..
Hii
Kali ni saya nak berkongsi tentang cara bagaimana saya merawat kulit wajah berjerawat.
Sebelum tuu,saya nak bagi tahu yang saya ni bukan lah perunding kecantikan.sebab saya pun masih lagi tercari2 cara nak mencantikan diri sendiri.Tapi apa pun saya hanya sekadar berkongsi berdasarkan pengalaman saya.
Saya pernah mengalami masalah jerawat yang agak teruk terutama dibahagian pipi masa form 5 dulu.mungkin penyebabnya stress sebab nak spm dan sebab yang pasti sebab selalu tukar produk wajah.saya kerap tukar2 produk wajah,kalau bad result,simpan dan tukar produk lain lagi.Akibatnya muka saya naik jerawat aiyoo..
Nasib baik bukan jerawat batu.Muka saya jadi merah2 terutamanya di bahagian pipi.Maaflah saya takda gambar.Malunya bila nak keluar dengan kawan2,even pakai bedak tebal2 pon tak dapat cover.
Sehinggalah satu hari kawan saya memperkenalkan satu produk yang best.Produk ni bagi saya best sebab dapat mengecutkan jerawat dengan cepat dan mengurangkan parut jerawat. 

                                       *ni lah produk tuu

Berikut adalah tips2 yang saya amalkan;
·         Cuci muka dengan pembersih muka 3 kali sehari (pagi,tengah hari dan malam)
·         Cuci muka dengan air bersih,seelok2nya air bertapis
·         Pilih pencuci muka yang bersifat lembut dan bebas pewangi serta bebas sabun
·         Lap muka guna tuala yang bersih
·         Sentiasa rajin jaga kebersihan contohnya pada cadar,sarung bantal,selimut dan tuala muka.cuci 3 kali seminggu.ini bertujuan supaya mencegah bakteria merebak ke muka.
·         Sentiasa pastikan tangan kita bersih kalau nak sentuh kulit wajah.
·         Tak perlu pakai banyak pelembab,pilih pelembab yang oil free.kadang2 saya hanya pakai krim gamat jer..
·         Sebelah malam saya sapu krim gamat terutama pada jerawat.
·         Kurangkan makanan berminyak.
Sebenarnya ada banyak tips lagi yang lebih menarik dan lebih berkesan bagi menangani masalah jerawat.Tapi tips di atas adalah berdasarkan pengalaman saya jer..harap dapat membantu..:)
Till then bye.

Assalamualaikum..

1 comment:

Nurul Aula said...

Good Sharing.. ni sedikit perkongsian. Kalo jerawat kat pipi biasanya akibat hormon dan yang kat dahi tu mostly stressed related.
Good review. good to have one tube kat umah camni

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright To Dila Ella | Designed By Kathy R'bain