Followers Tersayang

DIY #Hand bouquet ribbon 1

Assalamualaikum..
Lama tak kongsi entry diy, kali ni saya nak kongsikan
tutorial bunga tangan daripada riben satin. Kesabaran untuk buat bunga ni sangat penting ya sebab saya yang membuatnya pun rasa lenguh-lenguh pinggang. Dalam tiga hand bouquet yang saya buat yang ni lah agak leceh sikit.. tapi hasilnya memang berbaloi.. okey jom tengok tutorial bunga ros riben satin dahulu.
 Ukur dan gunting riben satin sepanjang 6 cm. Saiz riben yang saya gunakan ialah 2.5 inci.
 Kemudian bentukkan dan gunting seperti gambar di atas, kemaskan dengan api lilin. buat dalam 7 keping untuk sekuntum bunga ros.
Lepas tu bolehlah cantumkan kepingan tadi sampai jadi sekuntum ros riben.. Lekatkan dengan gam pistol.
 
Beginilah rupa ros riben yang dah siap. Sekarang proses menyusun ros ni menjadi hand bouquet pula..
 Saya guna polisterin bulat saiz kecil lepas tu belah dua, guna sebelah bahagian ja. kalau nak guna saiz besar pun boleh tapi kena buat ros riben tu banyak lah ya.
 Lepas tu bolehlah susun bunga ros tu mengikut kreativiti masing-masing, lekatkan dengan gam pistol.. susun cantik-cantik ya..
 yang ni dah siap separuh
 Dah siap pun proses melekatkan bunga kat polisterin, lepas tu siapkan tangkai dan kemaskan sengan riben satin dan hiaskan mengikut kreativiti masing-masing.. maaf lupa nak snap gambar =.='
 Dah siap pun bunga tangan kita..
 Close up sikit, hiasan simple menggunakan manik dan kerongsang..
Ni pula bahagian pemegang/tangkai.. hias dengan riben satin dan organza. Bunga tangan ni saya pakai masa nikah, insya Allah saya nanti akan sewakan kalau ada yang berminat.. Harap dengan tutorial ni dapat lah memberi sedikit sebanyak idea buat b2b kat luar sana.
Terima kasih sudi baca ^_^

2 comments:

Ahmad Hasif said...

waa pandainya buat..
saya kalau benda2 mcm tu mmg fail..
tapi kalau bagi keja lain suh buat kabinet ke pandai la.. haha..

Jemput join segmen terbaru saya

Segmen 3 Review Percuma Umtuk Produk Blog & Event

Normi Nieza said...

cantik..:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright To Dila Ella | Designed By Kathy R'bain