Followers Tersayang

Bun blueberry

Assalamualaikum.
Hari ni saya nak kongsikan resepi bun blueberry, saja nak habiskan baki pes blueberry. Nak buat untuk kek tak cukup pula, jadi kat bun ja lah yang sesuai, kalau dibiarkan lama nanti basi, buang sayang pula.. lagi satu pes blueberry yang dijual di sini agak mahal.. kalau jem tu banyak lah tapi rasa dia ada beza sikit.
Bun blueberry sedap dimakan panas-panas, saya guna resepi dari ros jintan manis. Suka godek-godek blog masakan ni banyak resepi sedap-sedap.. okey jom semak resepi..
RESEPI : BUN BLUEBERRY
Bahan-bahan :
180gram tepung roti
50 gram tepung gandum
2 sudu besar gula
1 1/2 sudu marjerin
130 ml susu segar
1 1/2 sudu kecil yis
1 sudu kecil bread impover ( seronok sbb baru dapat stok dari mesia)
1 sudu kecil bread softner
2 sudu besar parmesan cheese ( boleh ganti dengan 1 sudu besar susu tepung)

Cara-cara:
1. Masukkan semua bahan di dalam bekas adunan dan uli hingga tak melekat pada jari. Kalau ade Breadmaker tekan Dough dan On dan tunggu sampai siap.

2.Langkah seterusnya jika uli tangan, kemudian masukkan dalam plastik bersih dan ramas-ramas doh selama 5-10 minit, keluarkan dan uli lagi beberapa minit di dalam mangkuk adunan. Rehatkan doh sehingga naik dua kali ganda.

3. Selepas itu tumbuk-tumbukkan doh untk keluarkan angin, bahagi doh pada 9 bahagian kecil dan letakkan di dalam acuan petak 18cm.  biarkan doh naik sehingga dua kali ganda  lebih kurang selama 40 minit atau 1 jam.

4. Gliss pemukaan roti dengan 1 sudu kecil susu+ beberapa titik madu, kemudian paipkan jem blueberry diatas bun,  bakar pada suhu 170 darjah selama 20 minit. Apabila baki pembakaran tinggal 10 minit, tutup permukaan roti dengan alumunium foil, bagi mengelakkan permukaan roti terlalu perang, tutup pintu oven dan biarkan proses pembakaran selesai, setelah masak sejukkan atas redai dan amat sesuai dijadikan sarapan atau menu minum petang, selamat mencuba.
 Selamat mencuba ^_^.
p/s : line internet kurang ok, maaf kalau tak sempat blogwalking kat blog korang..

10 comments:

Asha Lya said...

Nmpk lembut dan gebu sgt ni dilla

Bbwana adienia said...

Wah, bestnya..wana pula baru mau blajar bt bun..

hidayu ayumie said...

nampak gebu je tu??... teringin jugak nak buat roti,tapi mcm xpandai je nak mengguli

Ayu Zan said...

Rajinnya dilaaa....

Mardiah Diana said...

Assalamualaikum dan singgah sini dik..sedapnya bun blueberry...

Haslinda Hassan Ali said...

sedapnya

RynaHakimi said...

Pandainya dila buat roti.. kena cuba ni :D

naza tupperware said...

nak cuba buatlah...sedap

Kathy R'bain said...

mintak sikit boleh?

budak said...

sedapnya bun :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright To Dila Ella | Designed By Kathy R'bain