Followers Tersayang

Khasiat Barli

Assalamualaikum.
Hii.
 pokok barli google
Hari ni kita nak kaji sikit tentang khasiat-khasiat barli.Pasti ramai yang suka barli kan,barli boleh di buat minuman,bubur dan sebagainya.Pokok barli seakan-akan pokok gandum.Barli ni kaya dengan pelbagai khasiat pemakanan seperti fiber , vitamin dan mineral penting (Vitamin B3), thiamine ( Vitamin B1), selenium, iron, magnesium, zinc, phosphorus, copper dan niacin) serta sedikit lemak dan tidak mengandungi kolesterol seperti lain-lain bijirin.--->google
Antara khasiat barli untuk kesihatan ialah:--->sumber google
  • Asid propionik dan beta glukan dari serat yang tak larut membantu mengurangkan kolesterol dan menghalang pembentukan batu karang.
  • Dengan meminum air barli dikatakan dapat menyejukkan badan.
  • Barli mampu mencegah penyakit kanser kulit dan payudara serta menjaga kesihatan jantung kerana barli kaya dengan anti oksidan dan vitamin E.
  • barli juga dikesan boleh membantu merendahkan kolesterol, meredakan sembelit dan mencegah penyakit kanser.
  • Barli juga baik untuk kesihatan usus kita.

Banyak rupanya khasiat barli ni kan..jom minum air barli ^_^

barli segera saja hehe.
Assalamualaikum.

21 comments:

Norhasniza Khalid said...

barli mama minum masa dapat kencing kotor je.. hihihi..

Mizz Aiza said...

senang sekarang ni dah ada barli segera.. kalau bulan puasa sedap juga berbuka puasa dengan air barli..

dilaella Ella said...

@Norhasniza Khalid bagus barli ni kan mama :)

dilaella Ella said...

@Mizz Aiza betul tu kak,kalau tambah ais lagi sedap dapat sejukkan tekak :)

S.K.A said...

he3 sy suka barli :) sjuk je rasa tubuh..kalau order air kt kedai, msti barli penuh 1 gelas..nyum3

Normi Nieza said...

jarang2 minum air bali..:)

Cik Yana said...

barli best sebab dapat mengenyangkan. sambil minum sambil kunyah barli. hihi

Budak Kampung said...

BK skunk dah pkai yg instant dh ciap cmpur dgn gula tgggl bncuh je.tapi xlrt nk abiskan sbb xlalu

Yumida Huda said...

yumida ske minum barli
sedap!
buahnya pun sedap!
byk khasiat

dilaella Ella said...

@S.K.A saya pun suka minum air barli ni,kadang-kadang minum sampai 2 gelas..:)

dilaella Ella said...

@Normi Nieza saya jarang minum air barli ni,tapi sekarang senang sebab bancuh je yang instat :)

dilaella Ella said...

@Cik Yana betul tu cik yana,sarapan dengan air barli je pun dah kenyang kan :)

dilaella Ella said...

@Budak Kampung kalau minum yg instat tak sama rasa dengan yang segar kan..

dilaella Ella said...

@Yumida Huda betul tu,yang penting banyak khasiat kan..:)

zeera lily said...

kite suka barli ni..
sdp.. lg 1 org kate boleh hilang kan panas badan..

mirza syazwina said...

air barli memang sedap:)

dilaella Ella said...

@zeera lily betul tu zeera lily :)

dilaella Ella said...

@zeera lily betul tu zeera lily :)

dilaella Ella said...

@mirza syazwina sedap dan berkhasiat kan mirza :)

Nana Liena said...

yang segera punya saya tak suka minum..lol..hehe.. tak kena tekak..tapi bubur barli sedap..hee

Aida Ismail said...

Sedap kan air barli. Selalunya buat sendiri. Baru boleh minum banyak. Hehe~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright To Dila Ella | Designed By Kathy R'bain