Followers Tersayang

Sambal tumis telur rebus

Assalamualaikum.
Selamat bercuti pada yang tengah bercuti dan selamat hari Deepavali pada yang meraihkan. Cuti ni korang buat apa? entry kali ni saya nak kongsikan satu resepi yang sangat mudah.. Saja masak sambal telur ni sebab nak habiskan baki telur, takut jadi busuk.. membazir pula kan. Okey jom semak resepi.
RESEPI : SAMBAL TUMIS TELUR REBUS
Bahan-bahan:
Telur 4-5 biji -direbus dan digoreng bulat-bulat
1 batang  Serai -dititik
Air asam jawa
Gula, garam
Minyak
Bahan kisar
Cili kering -direbus
1 labu bawang besar
Bawang merah
Bawang putih
Belacan
Sedikit air
Cara-cara:
  1. Panaskan minyak dan tumiskan semua bahan yang telah dikisar. Tumis sehingga pecah minyak.
  2. Masukkan serai yang dah dititik dan air asam jawa.
  3. Tambahkan bahan perasa.. Biarkan sehingga pekat sedikit, kemudian barulah masukkan telur. Gaul sekejap, angkat dan hidangkan.
Selamat mencuba ^_^.

21 comments:

Shark Kay said...

merahnya...
simpel tapi sodap:)

Nao Mei said...

dik mesti pedas nie kan...huhu...
insyaAllah nak try juga....letak sambal bilis ok gak..hihi

atien zuraidah said...

Sedap..jom join GA saya

Affy Afiqah said...

dish yang ika selalu buat :)

AhkakGojes said...

uhhhh..sungguh menyelerakan....

Tasha Aqisha said...

my fveret... tapi selalu buat telur goreng je....

Cik Nanard said...

err . Nanard lapar da ni . haha ! :D

Kathy R'bain said...

sedapnyer..

Fath said...

makan dengan nasi lemak sedap ni :D

SiTi NuRaTiKaH said...

nyummy3.. :)

munirah rahman said...

Selamat pagi :) terbang ke sini sambil menderma :)
Nuffnangers who recently viewed your blog

Fazri said...

Top cheff hihihi

syuk shusuke said...

makan dengan nasi lemak sedapp !

MizzDayana said...

sedapnyaaaaa! tergoda tengok gambar. :)


bw back. :)

mirza syazwina said...

feverot ni,wuhuu ^_^

Hafiza AizZawa said...

simple dan mmg npk sedap..

adrianna syaz said...

Pndai dilla masak ni..sya masak sambal tumis x pnh pass.huhu..ni telur knduri kawen yg x abes leh recycle buat smbal tumis ni.heje

Mama Darwiish said...

nyum2 lame dh nk wat smbal telur ni hu

Mizz Aiza (Dunia Kecil) said...

mak akak selalu masak.. sedap tu dila.. :D

Lieya Von Jay said...

ok .lapaq dh

RynaHakimi said...

Arghh..sedapnye sambal telur tu..faberet akak..hihi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright To Dila Ella | Designed By Kathy R'bain