Followers Tersayang

Jus mangga hari panas

Assalamualaikum.
Panas sungguh cuaca hari ini, dah beberapa hari hujan tak turun, sayur yang ditanam pun dah layu.. Cuaca panas begini tekak pula selalu kering, jadi kena banyakkan minum air putih.
Sedikit tips untuk cuaca panas ni
  • Banyakkan minum air masak kerana air penting untuk elakkan dehidrasi.
  • Hadkan aktiviti luar rumah, kalau nak keluar pun pakailah sunblock , payung atau topi.
  • Pakai pakaian yang longgar dan menyerap peluh.
  • Banyakkan rehat di rumah sambil berkipas hehe..

Di rumah saya ada banyak mangga masak, jiran yang rajin bagi.. sebab pokok mangga tak ada ditanam di rumah hehe. Selain enak dimakan begitu saja, kalau buat jus pun sedap..tambah ais batu sikit memang menyegarkan tekak. 
Senang saja nak buat jus mangga ni cuma perlukan :
Mangga masak
Ketulan ais
Gula
Sedikit air
Blendkan kesemua bahan kecuali ais, dah siap barulah tambah ketulan ais.. Memang menyegarkan tekak.
Selamat mencuba ^_^.




14 comments:

ezyra daniel said...

waaa best nye buah mangga !!
sye paling suka buah mangga taw..beruntung nye jiran ada bagi..hehe

farhana effa said...

best :)

nanakimie said...

wah,tersangatlah menyegarkan minum petang2 ni,hihi...siap ada decoration lagi:)

YUS said...

Amboi sedapnyaaaa... kegemaran k'yus ni tau.. slurpp..

Mazni Munawar said...

masa bulan puasa selalu buat jus mangga ni. memang fresh ^^

Mizz Aiza (Dunia Kecil) said...

senang saja nak buat jus mangga tu kan.. sedapnya kalau dapat minum sekarang..

Nao Mei said...

teringat cik akak nak minum jus mangga..hihi

Sally Samsaiman said...

woah! mmg nampak sedap!!!!!!!!!!!

♥♥ Nur ♥♥ said...

Haaaaa nikmatnyewww dpt jus mangga...hihihi

Fais-SKA said...

Rajin je bt =) nk seribu daya kn..tp pelik..bkn ke skrg ni musim hujan?? kt Terengganu hujan rahmat je, Alhamdulillah

mirza syazwina said...

abah selalu buat tpi kita tak pandai sangat,dulu buat tawar..hahaa :p

syuk shusuke said...

order kat makcik nak minuman berais. segera kasi coklat blander :D

Aefa Aerisya said...

wa nmpak sedapnyaaa.. nk tunggu kerajinan buat jus ni je lagi.. hehe

Affy Afiqah said...

ika tak pernah lagi minum jus mangga, kalau makan buah mangga tu pernah laa haha, tapi tempat ika pun tak panas dah, sekarang ni musim hujan guruh kilat segala bagaii

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright To Dila Ella | Designed By Kathy R'bain