Followers Tersayang

Diy Scrub

Assalamualaikum.
Hii.
Kali ini saya nak share cara buat skrub sendiri di rumah.Semua bahan nak buat skrub ni boleh didapati dari dapur.Terdapat banyak jenis skrub yang terdapat di pasaran,cuma perlu sediakan duit jer nak beli..apa kata kita rajinkan diri untuk buat skrub sendiri,lagi jimat kan..Maaflah saya tak ada tutorial sendiri untuk diy kali ni.Tapi saya dah pernah try semua skrub-skrub ni..hasilnya memang memuaskan.Okey jom start.. 
Pic from google.
Skrub Bibir.
Bahan yang diperlukan gula,vaseline,madu dan minyak zaitun.Campurkan kesemua bahan dan simpan dalam bekas,cara nak guna cuma sapu kat bibir dan gosokkan perlahan dengan berus gigi lembut atau dengan jari.Skrub ni bagus untuk lembutkan bibir.Saya pernah try skrub ni,hasilnya kulit-kulit mati yang ada pada bibir akan tanggal dan bibir jadi lembab.
Pic from google
Skrub muka
Bahan yang di perlukan madu dan oat.campurkan kedua-dua bahan dan sapukan ke muka,kemudian gosok perlahan-lahan.Seperti yang kita sedia maklum madu mempunyai banyak manfaat bukan saja untuk kesihatan malah untuk kecantikan.Antaranya,dapat malembabkan kulit,anti penuaan,anti jerawat dan sebagainya,manakala oat pula dapat mangatasi kulit kering dan menghaluskan wajah.Lepas pakai skrub ni korang dapat rasa kulit wajah jadi lembut dan lembab gitu..

Pic from google
Skrub muka yang kedua menggunakan tomato dan gula.Caranya hiriskan tomato dan sapukan gula dipermukaan tomato lalu gosokkan ke muka secara lembut.Hasilnya kulit muka akan kurang berminyak.

pic from google
Skrub Badan.
Bahan yang diperlukan serbuk kopi,oatmeal dan madu serta minyak zaitun.Bancuh serbuk kopi dengan sedikit air panas dan masukkan bahan yang selebihnya.Cara nak guna seelok-eloknya mandi terlebih dahulu dengan air suam..ini bertujuan untuk bagi liang roma kita terbuka,kemudian lumurkan skrub tadi dan gosok lembut.lepas tu cuci dan keringkan.Antara manfaat kopi untuk kecantikan ialah menghaluskan kulit,membantu menghilangkan sel kulit mati,melembabkan kulit dan banyak lagi.

Sebenarnya ada banyak lagi jenis skrub,korang bolehlah cari di google..Selamat mencuba.
Terima kasih sudi baca ^_^
Assalamualaikum.

3 comments:

NinaAz said...

Nk skrub bdb y nina paling malas. =_=

Mizz Aiza said...

boleh akak cuba buat scrub sendiri lepas ni.. thanks dila.. :D

Normi Nieza said...

good sharing..:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright To Dila Ella | Designed By Kathy R'bain