Followers Tersayang

Bingka Roti Kukus Pandan

Assalamualaikum.
Hii.
Kali ini saya nak kongsikan resepi bingka roti kukus pandan yang sangat mudah tapi sedap.Resepi ni lebih kurang sama dengan resepi Puding Roti Mudah hari tu,cuma bezanya bingka ni mengunakan santan dan rasa pandan serta masak dengan kaedah kukus.Melihatkan banyak roti di dapur maka timbul lah kerajinan nak membingka..Resepi ni saya ambil dari SINI.Saya sengaja tak letak sos kastard,sebab tak ada stok susu cair.Okey jom tengok resepi.^_^
RESEPI:BINGKA ROTI KUKUS PANDAN
Bahan-bahan:
8-10 keping roti putih (tak perlu siat kecil)
200 ml santan
200 ml air (saya gunakan air kisaran daun pandan)
1 cawan gula (saya letak 3/4 cawan)
4 biji telur
1 sudu teh garam halus
1/2 sudu teh pes pandan (tak letak  sebab dah guna air pandan asli)
2 helai daun pandan | simpul
Sedikit pewarna hijau (resepi asal tak ada)
Cara-cara:
1.Dalam mangkuk besar, kacau bersama santan, air (sy guna air kisaran pandan), gula, telur, garam dan pes pandan dengan menggunakan whisk sahaja.
2.Kemudian rendankam kepingan roti ke dalam adunan di atas dan biarkan sekurang-kurangnya 10 minit.
3.Pindahkan kepingan roti yang direndam tadi ke dalam loyang bulat 8 inci (sapu dulu loyang dengan mentega).Tuangkan lebihan adunan juga ke dalam loyang.
4.Letakkan daun pandan yang telah disimpulkan di atas permukaan roti tadi.
5.Sediakan kukusan dan bila air mendidih, kukus bingka selama 15-20 minit.
6.Sejukkan pada suhu bilik sebelum dihidangkan.

SOS KASTARD
SUMBER:Azlita
Bahan-bahan:
1/2 tin susu cair
1/2 cawan air
Secubit garam
1 sudu besar kastard

Cara:
1.Masak semua bahan dalam periuk atas api yang sedehana hingga kuah pekat.
2.Angkat dan biarkan sejuk.
3.Sedia untuk dihidangkan bersama puding roti pandan coctail.
Selamat mencuba..
Terima kasih sudi baca ^_^.
Assalamualaikum.

4 comments:

Ainul Hamid said...

Boleh cuba bila ada kelapangan.

Mizz Aiza said...

sedapnya buat untuk minum petang.. :D

Lissa LaLissa said...

sedapnyaaa.. ehhe >.<

Nana Liena said...

kukus ya.mahu cuba..hehe..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright To Dila Ella | Designed By Kathy R'bain