Followers Tersayang

Resepi Ayam Nanas

Assalamualaikum.
Hii.
Kali ini saya nak kongsi resepi ayam pula iaitu ayam nanas.Memandangkan ada dua biji nanas di dapur,terfikirlah idea nak buat apa dengan nanas tu.Mula-mula terfikir nak masak pajeri nanas,tapi tukar idea pula last minit hehe.Saya cedok resepi ni dari Dapur Ibundo.Chek-chek kat dapur tak ada santan pula,terpaksa kupas kelapa sendiri lah jawabnya,alhamdulilah berjaya juga.Resepi ni ada rasa masam sikit yelah sebab ada nanas..rasanya tak payah lagi tambah asam jawa..tapi tu terpulanglah pada citarasa masing-masing.Jom chek resepi.

RESEPI:AYAM  NANAS
SUMBER: Dapur Ibundo.

Bahan-bahan:
1/2 ekor ayam atau lebih dipotong kecil
1/2 biji nanas dipotong kecil
1 biji kelapa diambil santannya
4 sudu besar penuh rempah kari ayam
1 sudu besar penuh cili kering giling
1/2 sudu kecil serbuk kunyit
3 sudu besar kerisik
1 sudu besar gula 
3 ulas bawang merah dihiris nipis
2 ulas bawang putih dicincang halus
2 cm halia dihiris nipis dan dipotong panjang
rempah menumis 3 sekawan
2 sudu besar air asam jawa


Cara-cara:
-Panaskan sedikit minyak di dalam periuk.  Tumis bawang merah, bawang putih, halia dan rempah 4 sekawan. Setelah garing dan wangi, masukkan pula rempah kari, kunyit dan cilli kering.  Goreng sehingga masak.
-Masukkan ayam dan masak sehingga air ayam kering. Masukkan santan dan nanas.
-Setelah mendidih seketika, masukkan pula kerisik, gula dan garam.
-Masak sehingga kuah pekat.

Selamat mencuba.
Till then..
Terima kasih sudi baca ^_^
Assalamualaikum.

3 comments:

Mizz Aiza said...

terliur akak tengok.. mesti sedap..

Cik Yaya said...

salam =)

yaya singgh sni smbil folw tuan blog yg comei ni..hehe

sedapnyer nmpk kari aym tu..pndainyer msk ^_^

Cik JariManis said...

fav food akak CJM ni! hmmm nice sharing! yum2! +)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright To Dila Ella | Designed By Kathy R'bain