Followers Tersayang

Petua Untuk Cirit-birit

Assalamualaikum.
Hii.
Pasti semua pernah mengalami cirit-birit kan.Aduh..seksa sekali dengan sakit perut memulas-mulas lepas tu kena ulang alik ke tandas.Ini lah yang terjadi pada saya kelmarin..tak pasti pula apa yang saya makan sampai sakit perut dan cirit-birit.Nak ke hospital malas lah pula..
Apakah punca cirit birit?
- Makanan dan minuman yang tidak bersih – dicemari bakteria, dan kuman lain.
- Makanan yang tidak dimasak dengan betul, seperti daging, makanan laut, atau produk tenusu (telur) yang tidak dimasak dengan betul.
- Makanan yang tidak disimpan dengan kaedah yang betul, seperti susu atau makanan sudah dimasak.
Ubat seperti antibiotik, yang membunuh bakteria baik dan bakteria jahat, menyebabkan ketidakseimbangan mikroflora dalam usus sehingga mengakibatkan cirit-birit.(copy paste dari sini)
Petua mengubati cirit-birit:
Daun jambu batu
Ada banyak cara dan kaedah untuk mengubati cirit birit ni,cara senang beli saja ubat pil chi kit teck aun..tapi saya tak berapa suka makan pil ni.Then,tanya kat mama apa cara yang paling senang..caranya mudah saja cuma rebuskan beberapa helai daun jambu batu yang muda kemudian minum air rebusan tersebut.Lepas amalkan alhamdulilah lega sikit.

Teh
Teh akan membantu badan menyerap cecair sementara mengurangkan keradangan pada saluran usus. Pastikan air teh yang disediakan tidak terlalu panas, kerana air panas akan merangsang pengecutan usus. Pilih teh yang mengandungi teh sebenar bukan sekadar perisa, serta teh yang kurang kafein. Ini kerana kafein menyebabkan dehidrasi lebih teruk.(copy paste dari sini)
Air garam
Larutkan garam bersama air kemudian minum.Cara ini adik saya selalu amalkan jika mengalami gejala cirit-birit.Minum air masak yang banyak bagi menggantikan bendalir dan garam yang hilang.
Jaga kebersihan
Selain itu,amalkan tabiat menjaga kebersihan dengan sentiasa membasuh tangan terutama selepas keluar dari tandas dan sebelum menyediakan makanan kerana kuman dan penyakit mudah tersebar melalui sentuhan.Sentiasa membasuh buah-buahan dan sayuran dengan air sebelum dimakan.Daging dan ayam perlulah di masak dengan sempurna dan pastikan betul-betul masak.
Sebenarnya banyak lagi cara bagi mengubati cirit-birit ni.Di harap dengan sedikit tips diatas dapat membantu.
Terima kasih sudi baca ^_^
Assalamualaikum.


7 comments:

Mizz Aiza said...

nice sharing.. apa2 pun point akhir (jaga kebersihan) tu paling penting..

dilaella Ella said...

thanks :)Betul tu kak kebersihan perlu di utamakan ^_^

Cikgu Kacamata said...

Nice info. Terima kasih :)

Megat Fareto Asnami Suhaimi said...

Info yang menarik. Nanti senang sikit nak amik Mc sebab dah tahu nak cirit birit :)

O'gosh Iskandar said...

yang pakai daun jambu batu tu baru tau....bagusnya....len kali kalau cirit birit boleh cuba...tq for the info...

isam ismail said...

nice info, pakai minyak panas jadi gak

eimah siti said...

thanks for sharing....^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright To Dila Ella | Designed By Kathy R'bain