Followers Tersayang

Vanilla butter cake

Assalamualaikum.
Lepas terpandang kek butter vanilla yang sangat gebu dan cantik di blog ini, terus jadi tak sabar-sabar nak buat. Kek butter memang sedap dan lembut..rasa macam kek lembab pun ada. Cara pembuatan kek ni tidaklah rumit dan bahan-bahan pun tak banyak. Apa pun jom semak resepi..
RESEPI : VANILLA BUTTER CAKE
SUMBER : AZIE KITCHEN
Bahan bahan:
230gm butter (salted) - lembutkan  
200gm telur tanpa kulit (4 biji gred B) 
50gm + 150gm gula kaster
200gm tepung naik sendiri - ayak 
60ml susu segar/wholemilk
1 sk vanilla extract
Cara-cara :
  1. Panaskan oven pada 170C. Lapik loyang 8x8" dan lenser mentega termasuk di sekeliling loyang.
  2. Asingkan kuning dan putih telur. Masukkan putih telur dalam mangkuk dan pukul sehingga kembang dan tidak jatuh bila diterbalikkan. Masukkan 50gram gula sedikit demi sedikit sehingga kembang. Ketepikan.
  3. Pukul mentega dan 150 gram gula sehingga kembang. Masukkan vanilla extract dan pukul seketika. 
  4. Masukkan telur kuning satu persatu sambil terus diputar.
  5. Masukkan separuh dari tepung dan kacau dengan kelajuan perlahan. Masukkan susu dalam 2 kali sebelum dimasukkan baki tepung gandum.
  6. Masukkan separuh dari adunan telur putih dan putar dengan kelajuan perlahan. Masukkan baki telur putih dan dikaup balik menggunakan sudip sahaja sehingga sebati.
  7. Tuang adunan ke dalam loyang dan ratakan. Bakar pada suhu 170C selama 45 minit atau sehingga masak. Boleh kurangkan suhu pada 15 minit terakhir.
  8. Biarkan di dalam loyang dalam 10 minit sebelum disejukkan sepenuhnya di atas redai.
Nota:
Kalau nampak bahagian atas kek sudah keperangan, boleh kurangkan suhu oven atau boleh juga dilapik dengan aluminium foil
sangat lembut dimakan..^_^
Selamat mencuba..^_^

16 comments:

Nur Atira said...

WAHH , cam sedap je . nak rase sikit . hehe

Sura Mohd said...

memang nampak lembut sangat...gebuss..

siti zahara said...

rajinnya dila ni..untung bakal suami ..rehat2 bleh makan2 santai..sedappp..=D

S.K.A said...

cantik kek..pndai bt, kalau ibu sy bt, pasti ada hangit belah tepi, rsanya oven terlmpau pnas kot..

mirza syazwina said...

kek butter vanilla memang sedap ^_^

SecretOfShaila said...

rajinya dilla...thanks sharing tips..^^

Lieya Von Jay said...

yummy2 .. nak try wt jugak lah nti ^_^

Sally Samsaiman said...

hehehe...butter cake mmg sedap...lembut je...kadang sally perah orange @ lemon, so that ada bau wangi laa :)

Kathy Rbain said...

nyam...

Mizz Aiza (Dunia Kecil) said...

sedapnya kek.. :D

Nadya Dyana said...

sedapnya :D

Amang Berangas said...

Wow it's my favorite..

zeera lily said...

rajin nya.. treingin nk try .. tp kalau bab baking ni mcm fail aje..sobs..

Ain Syima said...

wahhh nampak best betul ye . .
gebu betul . .
yummi yummi :D

AyaZuki said...

fav kek! tengah lapar ni..aiyaa T.T

Azie said...

As salam,
My feveret cake ni. Tapi skrg dah tak boleh makan kek lagi sb allergik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright To Dila Ella | Designed By Kathy R'bain