Followers Tersayang

Kek Kukus Asam Manis

Assalamualaikum.
Hii.
Cuaca di luar hujan,kat tempat saya selalu hujan masa malam.Tempat korang pula macam mana?Entry kali ni tak ada kaitan pun dengan cuaca hehe.Petang tadi saya buat kek asam manis,dah lama teringin nak makan.Selalu buat kek bakar dalam oven,tapi kali ni berbeza sedikit iaitu cara kukus.Alhamdulilah kek menjadi.Resepi saya ambil dari Azlita..yang memang pakar dalam bidang masakan.Bahan-bahan yang digunakan pun tak banyak.Jom tengok resepi..
Bahan-bahan:
  • 325 gm mentega
  • 250 gm gula kastor
  • 300 gm tepung naik sendiri
  • 6 biji telur
  • 1 sudu teh esen vanilla
  • 100 gm kepingan asam manis ~ dipotong halus

Cara-cara:
  1. Sediakan loyang berukuran 8 inci.Sapukan mentega pada loyang dan alas dasar loyang dengan kertas kek.Panaskan kukusan dengan api yang besar.
  2. Pukul mentega dan gula hingga sebati.
  3. Masukkan telur satu persatu dan terus memukul hingga rata.
  4. Tambahkan esen vanila dan teruskan memukul.
  5. Akhir sekali masukkan tepung dan kepingan asam manis.
  6. Tuangkan adunan yang telah siap ke dalam loyang,kemudian tutup loyang dengan kepingan aluminium foil.
  7. Kukus kek selama 1 jam dengan api yang besar atau sehingga kek dimasak dengan sempurna.
  8. Sejukkan kek sepenuhnya di atas redai setelah masak sebelum di potong dan dihidangkan.
Selamat mencuba.
Terima kasih sudi baca :)
Assalamualaikum.



1 comment:

Cik JariManis said...

msa kecik2 dlu mak sya suka buat kek ni...tiapkli mak sya buat sya & adik beradik yg lain confirm akan curik asam2 dia dulu..haha..sedaap~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright To Dila Ella | Designed By Kathy R'bain