Followers Tersayang

Acar Peria

Assalamualaikum.
Hii.
Pasti ada yang tidak menggemari sayur peria ni sebab rasanya yang pahit.Tapi disebalik rasa pahit peria ini,ada banyak khasiat yang terkandug dalam sayur ini..antaranya  protein, lemak, mineral, serat, karbohidrat, vitamin dan kalsium.rugi tak makan sayur-sayur ni..kali ni saya nak kongsikan resepi ringkas iaitu acar peria.Jom semak resepi..
RESEPI : ACAR PERIA
Bahan-bahan:
1 biji peria dibuang biji dan hiris nipis
1 biji mangga muda hiris nipis
1/2 biji kuntum bunga kantan hiris halus
1 biji cili merah hiris halus
segenggam bilis goreng
2 biji bawang merah hiris halus
2 biji limau kasturi ambil jusnya
Garam dan gula
Cara-cara:
Campur kesemua bahan dan biarkan seketika..selepas itu boleh lah dihidangkan.
Selamat mencuba..Assalamualaikum. ^_^

12 comments:

Normi Nieza said...

sdap nie..blh cuba nnt..:)

dilaella Ella said...

@Normi Nieza selamat mencuba cik nor :)

Khamsi Abdullah said...

Tapi mesti pahit kan..dalam banyak2 sayur, y ni je y kne pk banyak kali nak suap. Tringat hari tu g kedai, tgh lapaq..trus taruk daging goreng n kbtulan ade syur pghiya ni je..sekali..pahit cam ubat KK y kaler kunig kecik2 tu! uwekkk~~ -.-"

dilaella Ella said...

@Khamsi Abdullah memang pahit..tapi sayur yg pahit-pahit ni lah banyak kebaikannya kan.. :)

Khamsi Abdullah said...

Dila..betol. tapi saya jadi segan nak makannye..huu :P

dilaella Ella said...

@Khamsi Abdullah segan hehe..:),kalaulah rasa pahit peria ni boleh dikurangkan mesti sedap kan hee :)

Khamsi Abdullah said...

haah la..segan nk menyuap. Kalau dapat kurangkan sikit memang boleh telan.. hehehe

Mizz Aiza said...

dulu akak tak suka peria sebab pahit.. tapi baru-baru ni akak mencuba mak masak tumis je, rasa sedap la pula.. hihi..

mirza syazwina said...

tak makan sangat peria tapi yang ni nampak sedap le pulak,hehee^^

dilaella Ella said...

@Mizz Aiza kecil-kecil dulu saya tak suka peria,sekarang dah suka pula :)

dilaella Ella said...

@mirza syazwina try lah buat nanti mirza :)

Nana Liena said...

kita makan..cuma kalau ada kuah la..hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright To Dila Ella | Designed By Kathy R'bain