Followers Tersayang

Ayam Bakar Lada Hitam

Assalamualaikum.
Hii.
Hari ni rajin pula nak masak ayam bakar,selalu asyik goreng saja..tak elok untuk kesihatan sebenarnya kerap makan makanan bergoreng ni sebab mengandungi banyak minyak.Kalau masak dengan kaedah bakar dapatlah kurangkan sedikit penggunaan minyak.Resepi ni saya ambil dari kak Dayang Jack..rasa ayam ni pedas sedikit dan manis..jom semak resepi :)
RESEPI : AYAM BAKAR LADA HITAM
SUMBER : DAPURKU SAYANG
Bahan-bahan:
  • 1 ekor ayam (dibersihkan, dipotong ikut suka dan direbus 1/2 masak)
  • 3 ulas bawang putih (ditumbuk)
  • 1 inci halia (ditumbuk)
  • 1/2 - 1 sudu makan lada hitam (ditumbuk)
  • sedikit lada sulah 
  • 2 sudu makan sos tiram
  • 2 sudu makan kicap pekat
  • 3 sudu makan jus lemon
  • 3 sudu makan madu (dibancuh sedikit dgn air)
  • sedikit garam @ gula jika perlu
Cara-cara:
Gaulkan ayam bersama semua bahan di atas dan peraplah semalaman atau sekurang-kurangnya sejam. Kemudian tambah 2 sudu makan minyak zaitun @ minyak masak dan gaul-gaulkan sebelum dibakar. Bakar selama 30 minit pada suhu 200C atau sehingga masak. (terbalikkan ayam 15 minit terakhir).

Selamat mencuba..Terima kasih sudi baca ^_^..Assalamualaikum..

18 comments:

AkuBlogger Mengiring said...

wah... nampak sangat menyelerakan. nyum..nyum..

Nao Mei said...

nyum2...nak makan nie..:)

cik azLyzah⊙.☉ said...

Wahhhh...nak try resepi ne..mudah jak nee...

#psttt...salam kenal dear.Done follow awak :)

zulhilmi tempoyak said...

mcm mn nk tau betol2 sedap..??

bleh hntr ke sni sket..?? ;p

mirza syazwina said...

terbuka selera terus tengok ayam ni.lepas ni boleh cuba pulak^^

Yumida Huda said...

wowww..sedapnye!
kecur air liur ni ingin merasa

dilaella Ella said...

@AkuBlogger Mengiringboleh lah cuba nanti :)

dilaella Ella said...

@cik azLyzah⊙.☉mudah ja kan,selamat mencuba :) salam kenal dari saya juga ^^

dilaella Ella said...

@ zulhilmi tempoyak kalau nak tahu,try lah buat nanti :)

dilaella Ella said...

@ mirza syazwinaselamat mencuba mirza :)

dilaella Ella said...

@ Yumida Huda :),bolehlah cuba nanti :)

Nana Liena said...

ayam bakar.. ^^ sedap tu.. pandai dila masak

zeera lily said...

wah... nmpk sedap sgt ayam tu.. nk cuba la resipi ni nnt..hee..nyum3x

Mizz Aiza said...

wah.. nampak sedap la dila.. pandainya memasak.. :D

dilaella Ella said...

@Nao Meiambillah kat atas tu cik akak hehe :)

dilaella Ella said...

@Mizz Aiza thanks akak,akak pun pandai masak :)

tenku butang said...

waaaaauu.. nampak lazatt!!

ejulz said...

perghhh.. tergugat iman tgk ayam ni.. hehe

Terus doakan untuk sahabat ejulz ni k.. terima kasih "Doakan untuk dia"

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright To Dila Ella | Designed By Kathy R'bain