Followers Tersayang

Khasiat Sayur Bayam

Assalamualaikum.
Hii.
Sebut sahaja sayur bayam mesti teringat kartun dulu-dulu Popeye The Sailorman hero si Olive Oil,lepas makan bayam terus jadi kuat.Ntah apa yang istimewanya sayur bayam sehinggakan si Popeye jadi kuat..mari kita selongkar.
Bayam ada dua jenis warna daun iaitu hijau dan merah yang masing-masing mengandungi kira-kira 13 flavanoid berbeza sebagai anti oksidan dan juga antibarah.Bayam mengandungi asid amino asas,zat besi,vitamin A,Beta Karotena,vitamin K,vitamin V,mangan,potasium,magnesium,vitamin B2,asid folok dan kalsium.Selain itu bayam juga bayam juga merupakan sumber baik asid berlemak omega 3, niasin dan selenium..sumber google.  
Khasiat Bayam_sumber google
Mencegah kanser / barah-Kandungan flavanoid dalam bayam mampu mencegah kanser kolon,ovari dan kanser paru-paru.
Penambah darah-Bayam merah dikatakan merupakan sumber zat besi, mineral yang amat penting bagi wanita yang kehilangan darah akibat haid kerana wanita berisiko untuk mengalami kekurangan zat besi dalam badan.
 Kesihatan jantung-Bayam boleh membantu mengekalkan degupan jantung normal disebabkan khasiat lutein, folat, kalium dan serat. 
Kesihatan mata-Bayam merupakan sumber lutein, karotenoid yang dipercayai membantu melindungi mata terhadap katarak. Bayam juga kaya akan vitamin A, yang sangat bermanfaat untuk penglihatan.

Kesihatan kulit-Jumlah vitamin A dan vitamin B yang tinggi pada bayam juga menjadikan kulit sihat.Pengambilan bayam yang kerap dikatakan mampu mencegah kanser kulit.
Untuk ibu hamil-Bayam mengandungi vitamin A dan zat folat yang sangat baik untuk ibu hamil.Dengan pengambilan bayam yang kerap dapat membantu proses pembentukkan paru-paru pada janin dan pembentukkan sistem saraf yang lengkap
Untuk kesihatan tulang-Bayam dapat mencegah terjadinya osteoporosis yang sangat ditakuti oleh golongan berusia.Bayam mengandungi vitamin K yang membantu dalam penyerapan kalsium oleh tulang dan menjadikan tulang kuat.

Sebenarnya banyak lagi khasiat bayam ni,untuk selebihnya cari sahaja di google.Bayam ni boleh dimasak pelbagai cara,kalau di barat diorang jadikan bayam ni ulam macam si Popeye tu..di negara kita biasanya di tumis ataupun rebus.Banyak manfaat dan khasiat yang kita perolehi jika kita banyak makan sayur-sayuran ni,jadi rajin-rajinlah makan sayur ^_^.

Terima kasih sudi baca ^_^.Assalamualaikum.

13 comments:

Sop said...

pernah dgr tentang kebaikan bayam ni :)

Mizz Aiza said...

perkongsian yang baik.. banyak juga khasiatnya ya.. baru je akak makan bayam malam tadi.. hihi..

dilaella Ella said...

Sop >saya pun baru tahu kebaikan bayam ni :)

Mizz Aiza >terima kasih kak :),tulah saya pun baru tahu,selama ni makan begitu ja tak tahu pula banyak khasiat :)

Nana Liena said...

ada juga baca berkaitan khasiat bayam..hehe.. sayur2 memamng bagus..siapa tak makan..rugi woo

dilaella Ella said...

betul tu nana liena,sapa tak suka makan sayur memang rugi :)

Norhasniza Khalid said...

good entry..

deno said...

yg byk khasiat tu org kurang mkn kan

Murni Amir said...

taotao la kenapa . . muni kalao makan bayam ni mesti muntah keesokkan harinya . . rasa tak sesuai la dengan badan :(

Siti fironika said...

ya..bayam memang banyak khasiat kan...

dilaella Ella said...

@Norhasniza Khalid thanks sudi baca :)

dilaella Ella said...

@deno betul tu,ramai yg tak suka mkn sayur ni

dilaella Ella said...

@Murni Amir mungkin murni tak sesuai mkn bayam kalau sayuran lain pula mcm mana?

dilaella Ella said...

@Siti fironikabetul tu :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright To Dila Ella | Designed By Kathy R'bain