Followers Tersayang

Kacang ada batu?

Assalamualaikum.
Hii.
Pernah tak korang tengah asyik makan makanan yang mengandungi kacang tetiba tergigit sesuatu benda asing seperti tanah atau yang lebih teruk lagi batu..pasti selera makan hilang sekaligus.Itulah sebab kita mesti cuci kacang sebelum masak..tapi mencuci kacang saja tak cukup..tadi sebelum menggoreng kacang saya dah cuci kacang tersebut dan toskan..banyak pula kacang yang hangus hehe,kenalah pilih kacang yang elok untuk disimpan dalam bekas..tengah dok pilih-pilih tetiba jumpa pula batu..tapi bila masa pula ada batu,padahal dah cuci tadi..
Sekali imbas tak ada yang pelik pun kan.

Sebenarnya ada batu disebalik kacang.seakan-akan kacang kan..kalau tergigit ni boleh patah gigi..
Sebelum nak masak kacang,rajinkan tangan untuk cari kot-kot ada kacang buruk ka,batu atau tanah.lepas tu cuci bersih dan toskan sebelum dimasak mengikut citarasa masing-masing.Bukan pada kacang saja,kadang-kadang dalam beras pun ada batu..jadi perlu hati-hati.
Terima kasih sudi baca.. ^_^ Assalamualaikum. 

19 comments:

Keyme Keymoo said...

betul tau, kadang2 kalau keyme makan ikan bilis pun ada batu juga

shu said...

mmg blh patah gigi..huhu..

Mizz Aiza said...

pernah juga terkena.. nasib baik batu tu kecil je, tapi ngilu juga la gigi terkunyah.. huhu..

mirza syazwina said...

banyak kali tergigit batu kecik masa makan,sakit mulut,huhuu

somoon said...

Kunjungan petang. Semoga suksess selalu.

Nana Liena said...

hehe.. pokoknya nak buat apa pun basuh kasi bersih..baru terjamin sikit..hehe

dilaella Ella said...

@Keyme Keymoo saya pun pernah jumpa batu kat ikan bilis.kena cuci betul ikan bilis sblm masak..

dilaella Ella said...

@shu betul tu shu :)

dilaella Ella said...

@Mizz Aiza nasib baik batu kecil,kalau besar mesti gigi sakit :)

dilaella Ella said...

@mirza syazwina sakitnya gigi tergigit batu tu mirza..

dilaella Ella said...

@somoon terima kasih :)

dilaella Ella said...

@Nana Liena betul tu nana, sokong2 :)

Nies alhaQ said...

Pernah tergigit batu jugak. Sobs. Nasib baik just kecik. Kalao tak, abis gigi i. Hehe. Anyway, sy letak blog awak kat bloglist sy. Sng nak review balik. Salam perkenalan ya! :D
Suka blog awak. Simple, but NICE.

Cikgu Kacamata said...

Patutla kekdg keras jer bila tergigit. Bisnes, tak tipu tak sah :/

dilaella Ella said...

@Nies alhaQ kesiannya nasib baik batu kecil.terima kasih banyak-banyak ya.salam perkenalan juga :)

dilaella Ella said...

@Cikgu Kacamata betul tu,kadang2 peniaga ni tak ambil kisah langsung tentang kebersihan makanan yg dijual..

latifah zainal said...

selalu sgt jumpa batu nie padahal dah check elok2..

dilaella Ella said...

@latifah zainal kadang-kadang batu ni lebih kurang sama je dgn makanan,tu yang susah nak cam.

Cik Nurul Siezuka said...

kalau tergigit mau boleh patah gigi.. hehehe :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright To Dila Ella | Designed By Kathy R'bain