Followers Tersayang

Bun Lembut Osaka

Assalamualaikum.
Hii.
Pagi tadi sarapan bun,bun semalam tapi sampai ke pagi tetap lembut,tak rugi buat.Cicah dengan sambal ikan bilis memang sedap..Cara buat pun tak susah.Resepi bun ini menggunakan water roux.Resepi dari Jintan Manis.Jom tengok resepi..

Bahan-bahan:
  • 300 gm tepung roti
  • 80 gm tepung roti
  • 2 sudu besar water roux
  • 1 biji telur
  • 2 sudu besar gula
  • 1/3 sudu kecil garam
  • 160 ml air suam

* untuk gliss*
baki telur + 2 sudu besar susu
resepi water roux,buat separuh adunan ,adunan penuh di blog MamaFami.
25 gm tepung gandum
125 ml air
Cara-cara untuk membuat water roux
Masukkan semua bahan di dalam periuk dan kacau sehingga pekat dengan menggunakan api yang perlahan,setelah pekat angkat dan sejukkan sebelum digunakan, (bahagi dua kuantiti water roux tadi,dan boleh digunakan untuk 2 adunan roti). 

Cara-cara: ( Doh roti)
  1. Buat doh roti,Kaedah 1,penggunaan Bread Maker (BM),masukkan semua bahan Doh dan ikut arahan menguli pada BM masing-masing dan tekan start,tunggu sampai siap di uli dan boleh  terus ke langkah no.4 di bawah.
  2. Kaedah 2,jika uli tangan,masukkan semua bahan doh di dalam bekas adunan dan uli hingga tidak melekat pada tangan.Tips untuk dapat doh yang lembut,ambil plastik bersih dan letakkan doh di dalam plastik tu,ramas-ramas beberapa minit,lebih kurang 8 hingga 10 minit,keluarkan dan uli semula dalam bekas adunan.anda akan dapat doh yang lembut dan elastik.
  3. Kemudian perap doh dan tutup bekas adunan dengan plastik wrap atau kain bersih dan biar doh naik dua kali ganda.Selepas itu tumbuk-tumbukkan doh bagi mengeluarkan angin.
  4. Bahagi doh pada 16 bahagian kecil,dan bulat-bulatkan kemudian susun atas dulang pembakar atau acuan bulat 18 cm.Boleh juga susun dalam acuan petak.Pastikan dulang pembakar di alas dengan baking sheet atau digliss dahulu dengan majerin.
  5. Setelah bun naik dua kali ganda,gliss permukaan bun dengan baki telur + susu tadi, akhir sekali bakar pada suhu 180 darjah selama 20 ke 22 minit atau sehingga permukaan bun perang. Setelah siap dibakar,sejukkan atas redai dan simpan di dalam bekas bertutup, bagi mengekalkan kelembutan bun. 

Selamat mencuba.
Terima kasih sudi baca :)
Bye.
Assalamualaikum.

6 comments:

Cik Nor said...

sdapnya..:)

Anonymous said...

ohh ingatkan potato bun td , suka bun yang ini . sedapp (Y)

ibnuismaini said...

Saya tak pandai baca resepi. Tau makan je. wuhuhu~

cik jari manis said...

haa, aku x pandai buat bun..aku pandai mkn bun shja..hehehe

Chel Alalguring said...

yummy.... nak try nanti

Unknown said...

perrgghhh, nmpk sedap jak, mcm nak try lah.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright To Dila Ella | Designed By Kathy R'bain